Biznes – uczelnie: dlaczego współpraca się nie układa?

Biznes – uczelnie: dlaczego współpraca się nie układa?

Oferty praktyk lub staży dla studentów to najczęściej spotykana forma współpracy firm z uczelniami. Niewykorzystany pozostaje potencjał merytoryczny uczelni i wiedza kadry dydaktycznej. Dlaczego tak się dzieje? – odpowiedzi poszukało Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w badaniu potrzeb pracodawców finansowanym ze środków EFS.

Współpraca z uczelniami zależy od wielkości przedsiębiorstwa. Deklaruje ją prawie 66% dużych firm, ok. 44% średnich firm i niewiele ponad 30% małych- i mikroprzedsiębiorstw. Branże najbardziej aktywne w tym zakresie to bankowość, ubezpieczenia, finanse oraz consulting – ok. 90% dużych firm z tych branż podjęło w swojej historii współpracę z uczelniami.

Najczęściej spotykaną formą współpracy są oferty pracy dla absolwentów i studentów – deklaruje to niemal 70% firm. Prawie 60% oferuje praktyki i staże studenckie. Mniej niż 40% uczestniczy w organizowanych przez uczelnie targach pracy i prezentacjach firm. Niewiele ponad 10% zamawia w uczelnianych biurach karier rekrutację i selekcję pracowników czy badania kompetencji kandydatów.

Okazuje się też, że prawie 85% firm nigdy dotychczas nie podjęło współpracy z uczelniami w takich obszarach jak: zamawianie prac dyplomowych lub badawczych, zamawianie szkoleń, kursów czy studiów podyplomowych. Dlaczego tak się dzieje?
- Odpowiedź jest dość prosta. Dotychczas niewiele uczelni wyższych dysponuje profesjonalnie przygotowaną ofertą dla biznesu. Przedstawiciele badanych przez nas firm często byli zdziwieni, że współpraca z uczelnią jest możliwa nie tylko w zakresie praktyk i staży, ale też w realizacji ciekawych projektów dla firm czy prowadzenia przez firmę zajęć przygotowujących studentów do pracy w konkretnej branży – mówi Anna Plewa, Dyrektor ds. Współpracy z Biznesem i Rozwoju Studentów w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie.

– Ponadto wśród naszych respondentów znaleźli się też tacy, którzy mają wręcz złe doświadczenia we współpracy np. z uczelnianymi biurami karier czy kadrą dydaktyczną. Zaznaczają, że dotychczas uczelnie charakteryzowała bierność w relacjach i zbyt dużo formalizmów – dodaje Plewa.

Firmy także nie są zainteresowane ustanawianiem stypendiów dla studentów i młodych pracowników naukowych czy organizowaniem konkursów na prace dyplomowe, a właśnie dzięki takim działaniom mogłyby wyszukać talenty, które zasiliłyby grona ich pracowników.

- Najogólniej rzecz biorąc polska gospodarka nie osiągnęła jeszcze poziomu, na którym inwestycja w edukację jest postrzegana w kategoriach opłacalnej inwestycji w rozwój biznesu. Nie ma jeszcze „kultury” inwestowania w naukę i edukację. Mam nadzieję, że to kwestia czasu – przyznaje Plewa.

Ogólnopolskie Badanie Potrzeb Pracodawców zostało zrealizowane przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w roku akademickim 2013/2014. Projekt był finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie pracodawców zostało zrealizowane na próbie 300 firm. Przeprowadzono badanie ankietowe oraz badanie pogłębione. Celem projektu było wypracowanie wspólnie z biznesem efektywnego modelu kooperacji, który pozwoli zaspokajać potrzeby przedsiębiorstw i zapewni studentom zdobycie kompetencji niezbędnych na rynku pracy.

***

Akademia Finansów i Biznesu Vistula jest renomowaną uczelnią, posiadającą wyróżnienia niezależnych instytucji polskich i zagranicznych, jak Perspektywy i Rzeczpospolita, Home&Market czy Business Center Club. Tworzą ją wybitni eksperci, mający realny wpływ na życie gospodarcze i społeczne, m.in. prof. Krzysztof Rybiński – b. wiceprezes NBP, prof. Andrzej Olechowski – b. minister finansów oraz b. minister spraw zagranicznych czy prof. Longin Pastusiak – b. wiceprezydent Zgromadzenia Parlamentarnego NATO
Uczelnia ściśle współpracuje z firmami i wspiera biznesową przedsiębiorczość studentów, czym wyróżnia się na polskim rynku edukacyjnym. Oferuje studia I i II stopnia, studia inżynierskie, podyplomowe oraz doktoranckie, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Istnieje od 1992 r. Wraz z Europejską Akademią Sztuk oraz Szkołą Główną Turystyki i Rekreacji tworzy Grupę Uczelni Vistula. Szczegółowe informacje: ww.vistula.edu.pl.

Dodatkowe informacje:

Katarzyna Chmielewska
Rzecznik Prasowy
Grupy Uczelni Vistula
tel.: 22 45 72 364
e-mail: k.chmielewska@vistula.edu.pl
www.vistula.edu.pl


Akademia Finansów i Biznesu Vistula

ul.Stokłosy 3, 02-787 Warszawa
woj.mazowieckie
tel. (22) 45-72-300
fax. (22) 457-23-03
  • Stacjonarne
  • Niestacjonarne
  • Podyplomowe
  • Przez internet
studia I stopnia
studia II stopnia
studia jednolite
studia zaoczne - studia zaoczne, studia wieczorowe - studia wieczorowe, studia zaoczne i studia wieczorowe - studia zaoczne i studia wieczorowe
System studiów
studia podyplomowe - niestacjonarne, - stacjonarne, - przez internet
studia I stopnia
studia II stopnia
studia jednolite