Studia Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki

Uniwersytet Zielonogórski

ul.Licealna 9, 65-417 Zielona Góra
woj.lubuskie
tel. 68 328-32-70
  • Stacjonarne
  • Niestacjonarne
  • Podyplomowe
studia I stopnia
studia II stopnia
studia jednolite
studia I stopnia
studia II stopnia
studia jednolite
studia zaoczne - studia zaoczne, studia wieczorowe - studia wieczorowe, studia zaoczne i studia wieczorowe - studia zaoczne i studia wieczorowe
System studiów
studia podyplomowe - niestacjonarne, - stacjonarne, - przez internet

Kierunek: Pedagogika - studia licencjackie

Wydział: Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Opis kierunku

AAzwiń
Celem kształcenia na kierunku pedagogika, studiach pierwszego stopnia, jest przygotowanie absolwentów do wykonywania zawodu pedagoga poprzez wyposażenie go w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z ludźmi w różnych środowiskach społecznych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

Absolwent, zależnie od wybranej specjalności, jest przygotowany do pracy w: szkolnictwie i innych placówkach oświatowych (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej i uzyskaniu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela wykraczającego poza obowiązkowe programy kształcenia na specjalnościach nienauczycielskich), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w systemie pomocy społecznej, poradniach specjalistycznych, służbie zdrowia, a także w instytucjach pomocy i profilaktyki społecznej oraz wymiarze sprawiedliwości.

Kształcenie na studiach pierwszego stopnia na kierunku pedagogika prowadzi do uzyskania kwalifikacji niezbędnych do kontynuowania nauki w obszarze nauk humanistycznych lub społecznych na studiach drugiego stopnia.

W zależności od wybranej specjalności absolwent kierunku pedagogika posiada poszerzoną wiedzę i umiejętności praktyczne i kompetencje w zakresie: animacji kultury, edukacji elementarnej, edukacji medialnej, logopedii, pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyki niedostosowania społecznego, resocjalizacji. Poniższe opisy poszczególnych specjalności nie są równoważne z uprawnieniami do wykonywania zawodu, które określają ustawy branżowe.


Specjalności proponowane na kierunku:


* animacja kultury (z możliwością wyboru profilu artystycznego: fotografia, taniec) - specjalność prowadzona wyłącznie na studiach stacjonarnych:

Studia pierwszego stopnia na specjalności animacja kultury tanecznej lub fotograficznej kształcą pedagogów czasu wolnego, animatorów kultury tanecznej i fotograficznej, animatorów aktywności kulturalnej różnych kategorii społecznych, opiekunów amatorskich zespołów artystycznych, moderatorów interakcji społecznej w grupach i środowisku lokalnym. Absolwenci są w szczególności przygotowani do pracy w wielodziedzinowych instytucjach kultury, a także w ograniczonym zakresie do pracy w innych instytucjach kultury, takich jak organizacje pozarządowe, a także w mediach. Są przygotowani do animowania i prowadzenia amatorskich grup artystycznych oraz skutecznego funkcjonowania w sektorze prywatnym.


* edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna:

Absolwent tej specjalności uzyskuje kwalifikacje nauczycielskie do pracy w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej oraz kwalifikacje nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej. W toku studiów poznaje problematykę rozwoju dzieci, uczy się obserwować i analizować kontekst społeczno-kulturowy przebiegu rozwoju oraz zdobywa wiedzę i umiejętności pedagogiczne umożliwiające organizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej. Jest praktycznie przygotowany do zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej.

* informatyka szkolna i edukacja medialna - specjalność prowadzona wyłącznie na studiach stacjonarnych:

Celem kształcenia na specjalności informatyka szkolna i edukacja medialna jest wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności z zakresu informatyki, technologii informacyjnych oraz mediów. Umiejętności, które student zdobędzie powinny umożliwić mu świadome odbieranie i rozumienie komunikatów multimedialnych, ich projektowanie i realizowanie oraz krytyczną ocenę własnych i cudzych wytworów multimedialnych. Absolwent zdobędzie kwalifikacje pedagogiczne do pracy nauczyciela w zakresie kształcenia informatycznego i medialnego w szkole podstawowej. Absolwent może znaleźć zatrudnienie w szkole podstawowej oraz we wszelkiego rodzaju instytucjach kulturalno-oświatowych i edukacyjnych, przedsiębiorstwach i organizacjach samorządowych, mass mediach, wydawnictwach medialnych itp. Absolwent jest przygotowany do kontynuowania nauki w obszarze nauk społecznych na studiach drugiego stopnia.

* logopedia (z możliwością wyboru ścieżki: język migowy, terapia pedagogiczna) - specjalność prowadzona wyłącznie na studiach stacjonarnych:

Absolwent specjalności język migowy jest przygotowany do prowadzenia działań praktycznych w zakresie ogólnej diagnozy stanu rozwoju mowy i ogólnej terapii zaburzeń komunikacji językowej człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach aktywności (edukacyjnej, społecznej i zawodowej), korygowania wad wymowy i usprawniania języka, profilaktyki i likwidowania zaburzeń komunikacji uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, a także rehabilitacji mowy po wypadkach i urazach. Dodatkowo, posiada wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent uzyskuje przygotowanie do podjęcia pracy jako logopeda w placówkach medycznych i sektorze prywatnym oraz kwalifikacje pedagogiczne w specjalności logopedia przygotowujące do podjęcia pracy jako nauczyciel logopeda w placówkach oświatowych, takich jak przedszkola i szkoły podstawowe. Ponadto, zna system językowo-migowy na poziomie zaawansowanym z elementami polskiego języka migowego i przygotowany jest do zewnętrznego egzaminu tłumacza języka migowego (kształcenie w zakresie języka migowego rozpoczyna się od podstaw). Przystąpienie do egzaminu jest dobrowolne i nie stanowi warunku ukończenia studiów.

Absolwent specjalności terapia pedagogiczna jest przygotowany – po pierwsze – do prowadzenia działań praktycznych w zakresie ogólnej diagnozy stanu rozwoju mowy i ogólnej terapii zaburzeń komunikacji językowej człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach aktywności (edukacyjnej, społecznej i zawodowej), korygowania wad wymowy i usprawniania języka, profilaktyki i likwidowania zaburzeń komunikacji uwarunkowanych środowiskowo lub organicznie, a także rehabilitacji mowy po wypadkach i urazach oraz po drugie – do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom napotykającym trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły, rozpoznania indywidualnych możliwości rozwojowych uczniów (diagnoza i prognoza pedagogiczna) w sferze motywacji do uczenia się, w zakresie posiadanych umiejętności szkolnych oraz możliwości uczenia się. Dodatkowo, posiada wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent uzyskuje przygotowanie do podjęcia pracy jako logopeda w placówkach medycznych i sektorze prywatnym oraz kwalifikacje pedagogiczne w specjalności pierwszej (logopedia) i specjalności dodatkowej (terapia pedagogiczna) przygotowujące do podjęcia pracy jako nauczyciel logopeda i nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej w placówkach oświatowych, takich jak przedszkola i szkoły podstawowe.

* pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka - specjalność prowadzona również w ofercie 40 plus:

Absolwent tej specjalności jest wyposażony w wiedzę i umiejętności w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej w szeroko rozumianym środowisku społecznym oraz do pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Łączenie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej z aktywnością praktyczną, realizowaną w różnorodnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych dla dzieci oraz zajęciami warsztatowymi i terapeutycznymi wyposażają absolwenta w praktyczne umiejętności pracy z dziećmi zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, niedostosowanymi oraz z dziećmi i młodzieżą o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

Absolwent specjalności jest przygotowany do diagnozowania zaburzeń w podstawowym zakresie oraz podejmowania działalności terapeutycznej. Odznacza się wrażliwością społeczną, empatią i tolerancją. W efekcie kształcenia absolwent studiów 3-letnich jest przygotowany do: pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, a także osobami starszymi; współpracy i wsparcia pedagogicznego rodziców (opiekunów); współpracy ze służbami wspierającymi dziecko i rodzinę oraz instytucjami opieki i wychowania w środowisku; pracy z jednostkami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i ich rodzinami (opiekunami); projektowania, realizowania szkolnej oraz środowiskowej działalności profilaktycznej;

* poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną:

Absolwent specjalności poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną nabywa wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji zadań w obszarze pedagogiki. Uzyskuje wiedzę oraz zdobywa umiejętności umożliwiające podejmowanie działań na rzecz wsparcia młodzieży i rodziny, w tym wiedzę na temat prowadzenia efektywnych form poradnictwa, mediacji, poradnictwa rówieśniczego, innowacyjnych metod pracy z rodziną i młodzieżą, takich jak coaching i mentoring. Absolwent uzyskuje także wiedzę na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, społecznych, prawnych i etycznych uwarunkowań, a także wiedzę z zakresu pedagogiki seksualnej oraz metodyki edukacji seksualnej. Uzyskują przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć "wychowanie do życia w rodzinie", a także kompetencje umożliwiające realizację edukacji seksualnej w placówkach opiekuńczych, wychowawczych, zdrowotnych, resocjalizacyjnych, itp. Są także przygotowani do pełnienia roli pedagoga szkolnego, a także pracy w poradniach rodzinnych i młodzieżowych. Kontynuując swój rozwój zawodowy mogą podejmować studia II stopnia, między innymi, na: pedagogice resocjalizacyjnej i opiekuńczo- wychowawczej, a także pracy socjalnej.

* resocjalizacja (z możliwością wyboru ścieżki: przygotowanie do pracy w służbach mundurowych, resocjalizacja z prewencją kryminalną)

Absolwent specjalności przygotowanie do pracy w służbach mundurowych nabywa wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji zadań w obszarze pedagogiki, a po realizacji dodatkowej praktyki w instytucjach oświatowych, także pełne uprawnienia pedagogiczne. W szczególności, każdy absolwent uzyskuje podstawowe umiejętności niezbędne do projektowania i wdrażania środowiskowych strategii profilaktycznych oraz potrzebne do pracy resocjalizacyjnej i prowadzenia doradztwa specjalistycznego z osobami o zróżnicowanych przejawach i stopniu niedostosowania społecznego w środowisku otwartym i instytucjach publicznych, np.: sądach (kuratorzy sądowi), kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, policyjnych izbach dziecka, ośrodkach resocjalizacji i terapii osób uzależnionych, ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych oraz zakładach karnych i schroniskach dla nieletnich. Ponadto, treści programowe tej specjalności zawierają tematykę występującą na kursach podstawowych dla policjantów i funkcjonariuszy służby więziennej poszerzoną o wielopłaszczyznowe konteksty społeczne i psychologiczne, co może być przydatne do ubiegania się o pracę w służbach mundurowych.
Absolwent specjalności resocjalizacja z przygotowaniem do służb mundurowych nabywa wiedzę, która pozwoli mu skutecznie rozwiązywać złożone problemy społeczne występujące w pracy służb, straży i formacji powołanych do utrzymywania porządku publicznego. W szczególności, absolwent nabywa wiedzę i umiejętności przydatne w służbie policjantów pionu prewencji oraz członków zespołów do spraw nieletnich i patologii funkcjonujące w Policji.

Zasady rekrutacji

AAzwiń
Szczegółowe zasady rekrutacji znajdują się na:
http://rekrutacja.uz.zgora.pl/kierunek/pedagogika/

Na specjalności: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna i terapia pedagogiczna oraz logopedia rekrutacja przebiega dwuetapowo i obowiązuje egzamin praktyczny.

Limit miejsc na studiach stacjonarnych wynosi 270.

Limit miejsc na studiach niestacjonarnych wynosi 120.

Warunkiem uruchomienia kształcenia na ścieżce w ofercie 40 plus jest zgłoszenie chęci studiowania jej przez co najmniej piętnaście osób.

Terminy rekrutacyjne

AAzwiń
• rejestracja elektroniczna: od 1 czerwca do 5 lipca 2018;
• ostateczny termin księgowania opłat rekrutacyjnych i zakwalifikowanie do udziału w postępowaniu rekrutacyjnym: 8 lipca 2018;
• rozmowy kwalifikacyjne:
• pedagogika / edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna i terapia pedagogiczna: 9 lipca 2018 r. godz. 9.00 sala 424, budynek A-16 (al. Wojska Polskiego 69);
• pedagogika / logopedia: 9 lipca 2018 r. godz. 10.00 sala 439, budynek A-16 (al. Wojska Polskiego 69);
zakwalifikowani do przyjęcia z listy rankingowej: lista zostanie ogłoszona 11.07.2018, przyjmowanie dokumentów w dniach: 12 – 14.07. 2018;

I tura – z listy rezerwowej, lista zostanie ogłoszona 17. 07. 2018, przyjmowanie dokumentów w dniach: 18 – 19. 07. 2018 w sali 101 al. Wojska Polskiego 69; 65-762 Zielona Góra;

II tura – z listy rezerwowej, lista zostanie ogłoszona 23. 07. 2018, przyjmowanie dokumentów w dniach: 24 – 25. 07. 2018.
• ogłoszenie list osób przyjętych i nieprzyjętych na studia do 27 lipca 2018;


II NABÓR

• rejestracja elektroniczna: od 30 lipca do 13 września 2018;
• ostateczny termin księgowania opłat rekrutacyjnych i zakwalifikowanie do udziału w postępowaniu rekrutacyjnym: 16 września 2018;
• rozmowy kwalifikacyjne:
• pedagogika / edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna i terapia pedagogiczna: 17 września 2018 r. godz. 9.00, sala 424 budynek A-16 (al. Wojska Polskiego 69)
• pedagogika / logopedia: 17 września 2018 r. godz.10.00 sala 439, budynek A-16 (al. Wojska Polskiego 69);
• ogłoszenie list rankingowych osób zakwalifikowanych do przyjęcia: 18 września 2018;
• przyjmowanie dokumentów od osób zakwalifikowanych do przyjęcia: 19 – 22 września 2018;
• ogłoszenie list osób przyjętych i nieprzyjętych na studia do 25 września 2018.

Opłaty

AAzwiń
W przypadku studiów niestacjonarnych opłata za semestr wynosi 2 000 zł.

Dziekanat/sekretariat

AAzwiń
al. Wojska Polskiego 69
65 - 762 Zielona Góra

sekretariat@wpps.uz.zgora.pl
www.wpps.uz.zgora.pl