PWSZ Skierniewice

ul.Batorego 64C, 96-100 Skierniewice
woj.lódzkie
tel. (046) 834-40-00
fax. (046) 834-40-08
  • Stacjonarne
  • Niestacjonarne
  • Podyplomowe
studia I stopnia
studia II stopnia
studia jednolite
studia I stopnia
studia II stopnia
studia jednolite
studia zaoczne - studia zaoczne, studia wieczorowe - studia wieczorowe, studia zaoczne i studia wieczorowe - studia zaoczne i studia wieczorowe
System studiów
studia podyplomowe - niestacjonarne, - stacjonarne, - przez internet

Kierunek: Pedagogika - studia licencjackie

Wydział: Wydział Ekonomii i Administracji

Opis kierunku

AAzwiń
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU

Studia na kierunku PEDAGOGIKA umożliwiają zdobycie wiedzy ogólnopedagogicznej, wzbogaconej niezbędnymi treściami z zakresu psychologii, socjologii, filozofii i etyki, które są konieczne do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu działań opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych. Humanistyczne treści kształcenia stanowią podstawę dla rozwijania i rozumienia znaczenia zdobywania kształcenia specjalizacyjnego.
Umiejętności i kompetencje nabywane w procesie kształcenia i samokształcenia służyć mają kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, rozwijaniu zdolności interpersonalnych oraz stwarzaniu warunków do planowania i realizowania własnego rozwoju zawodowego i osobistego. Absolwent studiów pedagogicznych jest zdolny do refleksji dotyczącej własnej roli zawodowej, dostrzegania i rozumienia uwarunkowań społeczno-kulturowych działań profilaktycznych, kompensacyjnych, opiekuńczych, pomocowych, wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Kształcenie na studiach pedagogicznych obejmuje także wiedzę dotyczącą różnego rodzaju placówek opieki, pomocy - wsparcia, wychowania oraz resocjalizacji, zasad, metod i form pracy podejmowanych i realizowanych w tego typu instytucjach. Istotnym elementem przygotowania zawodowego jest rozbudowany moduł praktyk pedagogicznych, uzupełnionych zajęciami o charakterze metodycznym.
Zdobywając wiedzę z zakresu metod badań pedagogicznych, diagnozy pedagogicznej oraz metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej absolwent przygotowuje się do samodzielnego jej wykorzystania w przyszłej działalności zawodowej polegającej na rozpoznawaniu potrzeb i sytuacji podopiecznych - wychowanków, a także na planowaniu i realizowaniu działań o charakterze profilaktycznym, kompensacyjnym, opiekuńczym, pomocowym, wychowawczym czy resocjalizacyjnym.
Absolwent kierunku Pedagogika jest rzetelnie i profesjonalnie przygotowany do pełnienia różnych ról zawodowych i społecznych typowych dla ogólnie pojmowanego zawodu pedagoga, jak i działań profesjonalnych specyficznych dla wybranej specjalności.

SPECJALNOŚCI

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami terapii pedagogicznej
Absolwent pedagogiki, specjalności opiekuńczo-wychowawczej posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi wymagającymi działań profilaktycznych, kompensacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych czy pomocowych. Posiada wiedzę dotyczącą form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej podejmowanej w różnych środowiskach wychowawczych, np. w rodzinie, szkole, w środowisku otwartym-społeczności lokalnej oraz w różnych typach instytucji.
Jest świadomy specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej wynikającej z potrzeb podopiecznych-wychowanków, wielości problemów i zagrożeń towarzyszących człowiekowi na różnych etapach jego rozwoju. Potrafi rozpoznawać i definiować owe zagrożenia oraz wskazać i realizować odpowiednie działania z wykorzystaniem adekwatnych metod i form pracy. Wiedza zdobyta w takcie zajęć audytoryjnych łączona jest z uzyskiwaniem kompetencji i umiejętności praktycznych, dzięki praktykom pedagogicznym odbywanym przez studentów w placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Absolwent pedagogiki, specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej tj. w klasach I – III. Posiada wiedzę na temat metod i form pracy służących organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego. Potrafi diagnozować i rozwijać indywidualne możliwości dziecka, prowadzić działania profilaktyczne i kompensacyjne, konstruować środki dydaktyczne stymulujące rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, fizyczny, etyczny i estetyczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna i rozumie prawidłowości postulowanego zakresu współpracy przedszkola i szkoły ze środowiskiem rodzinnym dziecka oraz z instytucjami edukacyjnymi, które realizują funkcje opiekuńcze, socjalne i terapeutyczne w zakresie wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka. Jest nastawiony na doskonalenie własnego warsztatu pracy, czuje się odpowiedzialny za rozwiązywanie problemów dziecka przedszkolnego i ucznia edukacji wczesnoszkolnej.
Przygotowanie zawodowe absolwentów pedagogiki, specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, stwarza również możliwości zatrudnienia w charakterze nauczycieli w świetlicy szkolnej czy terapeutycznej, w szkołach funkcjonujących na terenie szpitala i sanatorium, w charakterze instruktorów zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych, w ramach edukacji domowej, nauczania indywidualnego lub indywidualnej praktyki edukacyjnej.

Resocjalizacja z profilaktyką społeczną
Absolwent pedagogiki, specjalności resocjalizacja z profilaktyką społeczną posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, manifestującymi różne objawy wykolejenia i demoralizacji, w tym uzależnionymi od środków psychoaktywnych oraz popełniającymi wykroczenia czy przestępstwa. Jest także przygotowany do pracy z osobami dorosłymi, które złamały normy prawne i obyczajowe.
Absolwent resocjalizacji z profilaktyką społeczną potrafi rozpoznać - zdiagnozować istniejące zagrożenia, a także zaplanować i zrealizować proces resocjalizacji. Posiada kompetencje niezbędne do planowania działań profilaktycznych, jest także świadom konieczności współdziałania z różnymi osobami i instytucjami w celu współorganizowania działań profilaktycznych, pomocowych - terapeutycznych oraz resocjalizacyjnych.
Wiedza zdobyta w trakcie zajęciach audytoryjnych łączona jest z uzyskiwaniem kompetencji i umiejętności praktycznych, dzięki praktykom pedagogicznym odbywanym przez studentów w placówkach o charakterze resocjalizacyjnym.

MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA

Możliwości zatrudnienia dla absolwenta specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami terapii pedagogicznej to: świetlice środowiskowe, terapeutyczne, socjoterapeutyczne; streetworker; domy dziecka, domy małego dziecka, placówki wielofunkcyjne; pogotowie opiekuńcze, schroniska dla nieletnich, policyjne izby dziecka; ośrodki szkolno-wychowawcze; młodzieżowe ośrodki socjoterapii; ośrodki resocjalizacji i terapii uzależnień; instytucje i instytucjonalne formy działalności, zarówno publiczne - samorządowych, jak i niepubliczne - stowarzyszenia i fundacje, zajmujących się profilaktyką społeczną i działalnością resocjalizacyjną; sądy - w charakterze kuratora sądowego oraz kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą; zakłady poprawcze, w zakłady karne.
Możliwości zatrudnienia dla absolwenta specjalności Resocjalizacja z profilaktyką społeczną: dom dziecka, dom małego dziecka, placówki wielofunkcyjne, np. OHP; pogotowie opiekuńcze, schronisko dla nieletnich, policyjna izba dziecka; świetlice środowiskowe i socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze; ośrodki szkolno - wychowawcze; internat, bursa, świetlice szpitalne, sanatoria, prewentoria; ośrodki wsparcia dziennego, domy pomocy społecznej; asystent rodziny; pedagog szkolny; pedagog ulicy - streetworker; Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodek Adopcyjno - Opiekuńczy, Biuro Porad Obywatelskich; stowarzyszenia i fundacje.

Opłaty

AAzwiń
Studia niestacjonarne
W semestrze 2200 zł
W roku 4400 zł